Hvorfor flere bedrifter velger å bruke SharePoint


Flere bedrifter tar i dag bruk SharePoint som et verktøy på arbeidsplassen. SharePoint er blitt populært fordi det effektivisere flere deler av kommunikasjon både innad, men også utad i bedriften. I denne artikkelen skal vi kort forklare hva SharePoint er, og hvorfor stadig flere organisasjoner velger løsningen.

Hva er SharePoint?

Programmet i seg selv er en sky-basert plattform som kan integreres med Office 365. Dette gir deg en enkel måte å samarbeid med medarbeidere og få tilgang til felles dokumenter på.

SharePoint blir brukt som en felles lagringsplass for dine Word, Excel eller PowerPoint-filer. Derfor kan du også redigere dokumentene dine enten på mobil eller nettbrett, eller lokalt på datamaskinen din på jobb. Du får med andre ord en fleksibel hverdag med tilgang til dine dokumenter uansett hvor du måtte befinne deg. Dette gir en enkel og fleksibel dokumenthåndtering.

Men, SharePoint er mer enn det.

Integrasjon med ulike applikasjoner

I SharePoint kan du koble løsningen opp mot andre Office applikasjoner. Du kan for eksempel ha en kalender som du kobler opp mot Outlook (e-posten) din. Dette kan være en kalender internt i bedriften, eller et arrangement bedriften din holder. I kalenderen kan du også lage en felles kalender sånn du kan se hvem i bedriften som er hvor. Dersom noen er på kurs eller har pause, vil du kunne få dette opp i kalenderen. Med andre ord kan du lage en kalender som alle i organisasjonen kan bruke, og som igjen kobles opp mot Outlook slik at du slipper å bytte mellom programmene.

I SharePoint er det mulig å integrere en applikasjon som heter «Teams», eller Microsoft Teams. Som du ser i bildet nedenfor så kan du opprette ulike grupper, samtaler, oppgaver og felles filer. Her er et lite skjermbilde fra vårt dashboard:


Se også disse postene: